İLETİŞİMDE KOKU FAKTÖRÜ
Çevreden duyu
organlarımız vasıtası ile topladığımız duyuların (bilgilerin) hepsi talamus’ta
bir araya gelir. Burada benzer işleve sahip uyaranlar seçilir ve bir grup
haline getirilmek için düzenlenir. Eğer uyaran yeni yada farklı ise
değerlendirilmek üzere üst merkezlere gönderilir.
‘Duyusal uyaranların %99’u bilinç düzeyine
ulaşmamaktadır. ‘ bunun
sebebi talamusun filtre olarak işlev görmesinden ötürüdür. Buna talamik
filtreleme adı verilir.
Talamus
Bütün duyuların
ilk durağı talamustur. Daha sonra bu duyular talamustan korteksin uygun
yerlerine gönderilerek bilince çıkar. Talamus; Koku duyusu hariç tüm
sistemlerden gelen uyarılar için bir kapı olarak kabul edilmektedir. Amaca
yönelik bilinçli davranışlardan
sorumludur.
Anlaşıldığı gibi,
koklama duyusu ile beyin arasında bir durak yoktur. Koklama duyusu merkezi
sinir sistemini devre dışı bırakan ve dış dünyayla doğrudan ilişki içinde olan
tek yerdir.
KOKU
Aristoteles
kokuları 6 gruba ayırdı : tatlı, ekşi, keskin, yağlı, acı ve pis kokulu.
Günümüzde 500.000 koku bileşeni olduğu söylenmektedir ve bunların 1/5’i hoş
olarak duyumlanmaktadır. Bir insan ortalama 10.000 koku bileşenini ayırt
edebilir.
Burun deliğinin
üst tarafında bulunan ve sadece 5 santimetre kare kadar büyüklükteki ve
yaklaşık 10 koklama hücresini ya da alıcısını içeren koklama dokusu, solunan
havanın koku moleküllerini alıcılara taşımasıyla uyarılır. Koku alma duyusu
kapatılmayan tek duyudur ve yirmi dört saat boyunca çalışır.
Anlaşıldığı gibi
koku, diğer duyu organlarından farklı olarak talamusa uğramadan doğrudan beyin
ile iletişime girdiğinden, hafıza, ruhsal durum, stres ve konsantrasyon gibi
emosyonlar üzerinde oldukça etkilidir.
Reklam ‘Kokan’ Hareketler
Kokunun
davranışlarımızda ne kadar etkili olduğunu yukarıda bahsetmiştik. Peki ama koku
kullanarak neler yapılabilir?
İşte size birkaç
örnek :
ABD'de bir
kumarhanede gerçekleştirilen bir denemede, test alanına hoş bir koku
verildikten sonra kumar gelirlerinde %48'lik bir artış sağlandığı görülmüştür.
Deneme sonucunda, havadaki fark edilir kokunun müşterinin muhakeme yeteneğini
etkilemeden ve aşırı kumar oynama arzusunu körüklemeden ruh halini ve isteğini
artırdığı sonucuna varılmıştır.
1989'da
gerçekleştirilen bir denemede ise müşterilerin, esanslandırılan bir mücevher
mağazasını gezmek için daha fazla zaman harcadıkları görülmüştür.
Yine ABD'de bir
süpermarkette, unlu mamuller reyonunun satışları ortama yeni pişmiş ekmek
kokusu verildikten sonra üçe katlamıştır.
Bir iş yerinde
molalar sırasında ortama lavanta kokusu verilmesinin iş performansında düşüşü
önlediği belirlenmiştir.
Bir havayolu
şirketi uçakta kahve satışlarını artırmak için, uçakta kahve kokusunu kullanır
ve kahve satışlarında artış olur.
Bir kahve markası,
reklamlarında insanları kahve kokusuna odaklayacak çalışmalar yapmaktadır.
Beyin ile
doğrudan ilişkisi olan koku almanın, hafıza ile sıkı bir ilişki içerisinde
olduğu söylenmektedir. Araştırmalar
göstermektedir ki, her türlü koku özel bir kodlama ile beynimizdeki koku
arşivinde saklanmaktadır. Emosyonlardan sorumlu olan Limbik Sistem’de koku ile
etkileşim halindedir.
İnsanları
yönlendirmek ve bilinçaltında markayı kodlayabilmek için, koku uzun zamandır
kullanılmaktadır. Amaç, koku vasıtası ile markayı bellekten çekip, satın almaya
yönelik yönlendirme yapmak, bilinçaltınızda koku ile kodlama yaparak,
davranışlarınıza etki etmektir.
Kaynaklar
1. Öktem, 2013,
Davranışsal Nörofizyolojiye Giriş
2. Hirsch, 1995, Psychology and Marketing
3. Knasko, 1989, Cited in The Journal of Marketing, USA
4. Hirsch, 1995, International Journal of Aromatherapy
5. Sakamoto, et al, 2006, cited at http://chemse.oxfordjournals.org
6. Hurton, 1995, Parfümün Erotizmi
Yorumlar
Yorum Gönder