Bir nöro-ekonomi deneyinde;
küçük boyu 3 dolar ve büyük boyu 7 dolardan popcorn satılacaktır. İnsanların
taleplerinin hangi ürüne yöneleceği beklenmektedir. Müşteriler gelmeye başlar
ve herkes 3 dolardan satılan küçük popcorna yönelir. 7 dolara satılan büyük
popcorna kimse yönelmiyordur. Daha sonra deney kurucular küçük ile büyük boy
arasına 6,50 dolara bir orta boy ürün daha ilave ederler. Bu sefer satın alma
davranışı değişir. Müşteriler 6,50 dolar verip orta boy alacaklarına, 7 dolar
verip büyük boy popcorn almaya başlarlar.
İnsanların
davranışlarına etki edecek küçük manipülasyonlar özellikle satın alma
kararlarını etkilemeye yöneliktir. Peki ama insanlar bu tür manipülasyonlar
olmadan nasıl karar verirler?
Karar Verme Eylemi
Karar verme;
alternatif seçimler arasından seçim yapma sürecine denir.
Kesinliği olan
durumlarda bir takım mantıksal analizleri; belirsizliği olan durumlarda ise,
avantaj ve dezavantajların değerlendirilmesi sürecini içermektedir.
Yukarıda
bahsedilen deneyde, bir takım mantıksal analizlerin yapılma durumuna etki
edilmektedir. İki seçenekten birini seçme durumunda kişi, kendisi için en çok
avantajı sağlayacak olana yönelmektedir. Ancak ikili seçime bir tane daha ilave
edildiğinde, bu sefer seçenekler arasından en avantajlı olana beyin
yönelmektedir. Yani kişi seçim yaparken ilk önce ikisi arasından en mantıklı
olana, daha sonra üçü arasından en mantıklı olana yönelmektedir.
İyi karar, olası
seçeneklerden bizim için en avantajlı olanı seçmek durumudur.
İnsanlar
kesinliği olan durumlarda, yani sonucu belirli olan durumlarda kendisi
açısından en kolay olana yönelmekte iken, avantaj ve dezavantajlar sunulduğunda
ise, karar verme süreci bireylerde farklılıklar gösterebilmektedir.
Karar verme,
kişinin daha önce deneyimlediği geçmiş tecrübeleri ile ilgili bir çok karmaşık
dizi bilişsel işlemin yorumlamaları sonucunda ortaya çıkar. Önceki deneyimlerin
verdiği haz/ödül ile kayıp/ceza gibi yaşanılan duygu durumlarının da karar
verme süreçlerini etkilediği görülmüştür.
Seçeneklerden
birini seçmeniz gerektiğinde, beyniniz verilen seçeneklerden en avantajlı olana
yönelecektir, ancak unutmayın : Seçmemekte bir karardır.
Yorumlar
Yorum Gönder